Pages Of My Blog

29 april 2009

Terug van een prachtige vakantie

We zijn een paar uurtjes geleden teruggekomen van onze prachtige vakantie in Barcelona. Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerst helemaal niet zo graag naar Barcelona wilde, liever naar Londen of naar Dublin. Maar mijn ouders wilden er zo graag eens heen... Odetta heeft mij al erg overtuigd van de schoonheid en veelzijdigheid van Barcelona in het mini-album dat ze voor mij heeft gemaakt. Ze heeft mij heel veel verteld over hoe mooi Barcelona is en dat het zo'n bruisende stad is. En weet je, ze heeft 100% gelijk. Barcelona is een prachtige, bruisende stad. We hebben vier super dagen gehad. Ik heb veel foto's gemaakt en wil jullie aan de hand van een aantal van die foto's ons 'reisverslag' vertellen. Dag 1 Zondagochtend rond kwart over elf kwamen we aan. Het vliegtuig had wat vertraging gehad, want door de harde tegenwind en vele turbulentie, verliep de trip niet geheel voorspoedig. Toch ook best spannend, om in het vliegtuig een soort vrije-valgevoel, zoals mijn broertje het noemde, te hebben. We hebben onze Barcelona-card opgehaald en konden dus alle vier de dagen met het openbaar vervoer zonder continu te hoeven betalen. Het metro-systeem was niet erg handig geregeld. De ene keer stond de benodigde metro op het scherm met als aankomsttijd '12.57' op halte A en een seconde later met als aankomsttijd '12.55' op halte B... Gelukkig zijn we toch nog aangekomen. De eigenaren van de appartementen hadden nog niet alles klaar, dus zouden we drie kwartier moeten wachten. We zijn (met onze bagage, wat achteraf niet zo'n slim plan bleek) door de stad getrokken. Daar kwamen we meteen de Casa Battlo tegen. Wat een prachtig en apart gebouw. Heel veel van kleur en een heel origineel Gaudi-ontwerp. Om half drie konden we het appartement in. Op vier hoog in een zijstraatje van de Ramblas. Ik heb nogal last van hoogtevrees, maar gelukkig kon je de hoogte niet al te goed zien;) Het uitzicht was wel prachtig. En een keurig netjes verzorgd appartement. De matrassen waren nogal, eh, hard, maar als je in zo'n mooie stad zit, maakt zoiets ook niet meer uit:)
Nadat we het appartement hadden bekeken, kwamen we dit plein tegen. Met een prachtig bloemperkje met klein boompje in het midden. Daarmee moest ik natuurlijk even op de foto.
En er waren duifjes. Je kon speciaal zaad voor ze kopen, maar brood lustten ze ook maar al te graag. Omdat het zondag was, waren de meeste winkels dicht. Maar het wandelen over de Ramblas is op zichzelf al prachtig. Het was er gezellig druk en overal was wel wat te zien. Op het einde stond dit hoge beeld van Columbus. En daar had je ook een heel mooi uitzicht over de haven.
We zijn daarna weer omgedraaid en terug over de Ramblas gelopen. Er waren een heleboel levende standbeelden, waarvan deze 'onthoofde' man toch wel erg bijzonder was. Soms liep je ze zowat voorbij, omdat sommige levende standbeelden net écht leken. We zijn gaan eten bij een klein restaurantje, Nuria genaamd. Ik heb hier raviolli (niet echt Spaans, maar wel lekker) besteld. Met een glaasje drinken natuurlijk. Allevier (mijn vader, broertjes en ik) kregen we een enorm groot glas met drinken. Mijn moeder had koffie besteld en verwachtte, na het zien van onze grote glazen, ook wel een beetje groot glas. Toen de ober kwam, bleek echter dat het een schattig klein glaasje koffie was. Zie de foto voor de vergelijking met de Cola:)
Dag 2
Deze dag hebben we veel bezienswaardigheden bekeken. Waarvan La Sagrada Familia de eerste was. Het is nu al een enorm hoog gebouw met een heleboel details, maar nog steeds zijn er zoveel bouwplannen. Uiteindelijk zouden het 17 torens moeten worden. Dat belooft veel goeds...
Daarna gingen we naar het Parc Guëll. Waar nóg meer van Gaudi's werken te zien was. Neem bijvoorbeeld deze mooie details op het plafond. Onder dit mooie plafond stond een buitenlandse stokvechter. Hij nodigde ons uit voor 'een gevecht'. Nou ja, vooral voor een foto natuurlijk. Mams en ik hebben er beiden een leuke (actie)foto aan overgehouden. En ik heb dit kiekje van mijn ouders gemaakt. Ik vind hem zelf best leuk geworden. Dit was een soort gallerij (ook in het Parc Guëll) met allerlei bewerkte palen. Heel erg indrukwekkend!En dit is toch wel één van de mooiste Gaudi-werken die ik gezien heb: de felgekleurde salamander.
Daarna zijn we nog even gaan winkelen op de Ramblas. Ik heb een paar leuke shirtjes gekocht en weer genoten van alles wat er te zien was. We zijn ook even op de vlees-, vis- en fruitmarkt gaan kijken......Zo mooi als alle fruit was opgestapeld. De aardbeien lagen stuk voor stuk netjes op een stapel... En dat zorgde voor een aantal kleurrijke plaatjes. Het vlees zag er wat minder heerlijk uit; hele lappen hingen aan het plafond en de meest vreemde vleessoorten lagen op de kraampjes.
Mijn broertje en vader zijn, terwijl wij winkelden, gaan kijken bij het voetbalstadion. Waar ze het, als echte mannen, goed naar de zin hebben gehad.
Dag 3
Deze dag zijn we eerst de Montjuïc op gegaan. Een berg, vanaf waar je een heel goed uitzicht over Barcelona hebt. Zoals je kunt zien op de foto.
Daar vlakbij lag ook het Olympisch Stadion. Tjonge, wat een enorm gebouw was dat zeg. En daar vlakbij lag ook nog een enorm Olympisch zwembad. Dit is nog een uitzicht over een deel van het hele gebied wat voor alles rondom het Olympisch Stadion gereserveerd is.
Tja, en van al dat lopen wordt je moe natuurlijk;)
Daarna zijn we met de metro naar de andere kant van de haven getrokken. Daar zijn we nog even bij het winkelcentrum Maremagnum gaan kijken. Waar weer een hoop leuke kleding te vinden was.
We zijn dit keer ook over de brug gelopen. En hebben dus de hele rondte van de haven gezien. Eenmaal weer aan de andere kant van de haven aangekomen, zagen we deze jongleur. Inmiddels stroomden ook de Chelsea-fans binnen. Die avond was namelijk een wedstrijd van Chelsea tegen FC Barcelona.
...Nederlandse televisie hadden we niet. Maar deze voetbalwedstrijd zijn de mannen toch wel even voor gaan zitten gisteravond.
Dag 4
We zijn rond twaalf uur in het vliegtuig naar Amsterdam teruggegaan. Dit keer was het minder mistig dan op de heenweg. Waardoor je heel goed het prachtige landschap van Frankrijk kon zien. En hier nog een stukje Frankrijk. Toen we over Zeeland vlogen, leek het wel of we helikopterfoto's zagen. Je kon heel duidelijk de dijken zien liggen.
Rond half vier zijn we thuis aangekomen. We hebben een pracht van een vakantie gehad en kunnen er weer even tegenaan:) En bij deze nogmaals heel, heel veel dank aan Odetta, voor alle tips, het mini-boekje, de reisgids en vooral het delen van heel veel ervaringen.

1. Home Sweet Home.Wat een mooie foto´s heb je gemaakt en een leuk verslag erbij.Neeee ik ben niet jaloers uhhh dus wel.Zo'n reis geeft ook heel wat inspiratie al dat pracht en kleur.Fijn dat jullie het zo leuk gehad hebben.
    Groetjes Lean.

2. zo gezellig gehad zie ik! en je heb net ons slechte weer ontlopen!!
    heel goed gedaan!
    ps wat een leuk wuppie t-shirt heb je!

3. Wat leuk zo zeg zo`n verslagje, en wat ziet het er super mooi uit daar...!
    Blij dat je het naar je zin hebt gehad ;) ondanks dat je niet wilde gaan hihi...!

4. Ik ben heel erg blij dat jullie als gezin enorm hebben kunnen genieten van Barcelona.(Stel je voor, dat ik ongelijk zou hebben gehad???!!! Het verslag is erg leuk om te lezen.De foto's zijn echt schitterend. Ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat scrappen!
    Lieve groetjes, Odetta

5. Nou zo te zien heb jij ook een geweldige vakantie achter de rug!! Gaaf hoor! Ik heb net als jij tot nu toe ook steeds gezegd dat Barcelona niet zo hoeft, maar nu ik jouw foto's zie en je verhaal lees ben ik helemaal overstag! Ik wil ook!
    Groetjes,
    Monique

6. Wat een super leuke foto's Romy!! Fijn dat jullie zo'n geslaagde vakantie gehad hebben!

7. mooie foto's!! wat lijk je op je mams en wat ziet ze er nog best jong uit ;)

door deze fotos wil ik ook weer.. maar toch maar eerst eens sparen.. xx

8. Wat een leuke foto's en een erg leuk verslag. Ik ga dinsdag voor 5 dagen naar Barcelon en door jouw foto's en verslag krijg ik er nu nóg meer zin in :-)

9. Wat een leuk fotoverslag heb je gepubliceerd Romy! Ziet er goed uit! En nu maar weer aan het scrappen he ;-)

Your comments make my day! Thank you!